fbpx
Upp

Ta hand om dina handleder!

Roberta Del Rosso Yoga / Yoga  / Ta hand om dina handleder!
Ont i handleder

Ta hand om dina handleder!

När vi yogar belastar vi handlederna mer än vad vi är vana vid. Nedgående hund, uppgående hund, planka, armbalanser och många fler, är alla yogapositioner som kräver starka, stabila och rörliga handleder.

Därför är det viktigt att stärka och sträcka ut dessa leder ordentligt.

I denna korta sekvens visar jag hur du, på bästa sätt, kan stärka samt stretcha ut dem.

  1. “Figure 8”: knäpp fingrarna och rör handlederna i en roterande rörelse både medsols och motsols några gånger.
  2. Stå på alla fyra: placera händerna med fingrarna pekandes mot mattans långkant. Vagga försiktigt sida till sida om det känns bra.
  3. Stå på alla fyra. Rotera händerna utåt så att fingrarna pekar bakåt, mot knäna. Håll eller gunga försiktigt fram och bak (kom närmre med knäna för lättare stretch).
  4. Stå på alla fyra. Rotera handflatan upp mot taket, fingrarna mot varandra. Håll eller gunga försiktigt sida till sida.
  5. Stå på alla fyra. Handflatorna uppåt, fingrarna pekar bakåt, mot knäna. Samma här: antigen så håller du positionen eller så kan du försiktigt vagga fram och bak.
  6. Padahastasana: från stående, fäll framåt från höften. Böj knäna, lyft tårna och lägg händerna, med handflatorna uppåt, under fötterna, om möjligt hela vägen upp till handledarna. Håll handlederna på plats med tårna. Stanna i ca. 5 andetag.

Gällande övningarna 2-5: vill du göra stretchen mindre intensiv? Kom närmre med knäna.

Prova gärna och berätta hur det gick sen.

Lycka till!

Kram

Roberta Del Rosso
Roberta Del Rosso

Jag som driver Yogalivsstil heter Roberta. Min stora passion i livet är yoga! Jag har utövat yoga i många år och har varit licensierad via SAFE sen 2015 och innehar även ett 200-timmars Ashtanga Vinyasa certifikat som är godkänt av Yoga Alliance.

Inga kommentarer

Skriv en kommentar