fbpx
Upp

Yogasekvens – Sköna höftöppnare

Roberta Del Rosso Yoga / Yoga  / Yogasekvens – Sköna höftöppnare

Yogasekvens – Sköna höftöppnare

Äntligen september!

Vad jag har längtat efter hösten, min favorit årstid. Jag hoppas att du haft en skön och avkopplande sommar!

Jag har länge velat skapa nya inlägg i bloggen och från och med nu ska jag lägga ut en liten yogasekvens varje vecka.

Teman kommer att variera: allt från yogaasanas i viss familj (t.ex. bakåtböjningar eller framåtfällningar), till pranayama (andningsövningar), tips, etc.

Jag hoppas att du vill lära dig mer om yogan! Har du frågor, kontakta mig gärna via kontaktformuläret här på min hemsida.

Först ut: höftöppnare. En asanafamilj som fascinerar mig.

Yogapositionerna som visas här är (börja uppifrån):

  1. Saddle pose (Yin)/Reclining Hero pose (Hatha) – Supta Virasana

Sitt med sätet intill en kudde eller ett bolster bakom dig. Vik in underbenen så att hälarna hamnar vid höfterna, fotryggarna pressas ner mot underlaget. Försiktigt luta dig bakåt, placera underarmarna i mattan först och lägg ryggen på kudden sist, om det känns bra. Denna position sträcker ut lårets framsida samt dina höftböjare. Stanna i positionen i 10 andetag (eller längre) och njut!

2. Reclined butterfly (Yin)/ Reclined bound angle pose (Hatha) – Baddha Konasana

Ligg på rygg, böj knäna och låt fotsulorna mötas. Slappna av i ljumskarna och låt knäna falla ut åt sidorna utan att forcera. Fantastisk position för att släppa taget och varva ner. Sträcker ut ljumskarna/höfterna. Stanna så länge du vill!

3.  Square pose (Yin)/Double Pigeon (Hatha) – Agnistambhasana

Korsa benen, placera höger vrist ovanför vänster knä, underbenen är staplade på varandra och parallella med mattans främre kant. Om du behöver, kan du placera en ihoprullad filt mellan det översta knät och foten. Om det känns bra kan du fälla framåt, annars sitter du kvar upprätt. Underbar position som öppnar upp ljumskar, höftens och lårets utsida samt sätet. Glöm inte att göra andra sidan. Stanna i 10 andetag.

4.  Swan pose (yin)/Pigeon pose (Hatha) – Kapotasana

Utgå ifrån hunden, svep höger knä framåt och placera intill höger tumme. Vandra bakåt med vänster ben och landa på vänster fotrygg. Försiktigt fäll överkroppen framåt och neråt och slappna av. Om du vill kan du till en början placera underarmarna i mattan. Slappna av och stanna så länge det känns bra. Glöm inte att repetera på andra sidan.

 

Testa gärna denna sköna sekvens, om du vill berätta gärna hur det gick!

 

Lycka till, vi hörs snart igen.

 

 

Roberta Del Rosso
Roberta Del Rosso

Jag som driver Yogalivsstil heter Roberta. Min stora passion i livet är yoga! Jag har utövat yoga i många år och har varit licensierad via SAFE sen 2015 och innehar även ett 200-timmars Ashtanga Vinyasa certifikat som är godkänt av Yoga Alliance.

Inga kommentarer

Skriv en kommentar