fbpx
Upp

Yin yoga – part II

Roberta Del Rosso Yoga / Yoga  / Yin Yoga  / Yin yoga – part II

Yin yoga – part II

Hej!

Jag har på sistone utövat mycket yin yoga. Jag älskar denna form av yoga, enkelheten men framförallt resultatet som den har på min psykiska/mentala och kroppsliga hälsa.

Yin yogan är mjuk och tillåtande och den har blivit en motrörelse för vår hektiska livsstil.

Sarah Powers, en av Yin yogans utvecklare, har skrivit följande enkla råd om hur man ska praktisera den:

  1. Come into the pose to an appropriate depth
  2. Resolve to remain still
  3. Hold the pose for time

Enkelt, eller hur?

Utifrån sett gör man inte så mycket MEN dina leder, din fascia (bindväv) och dina ledband arbetar för fullt och du kommer att kunna bibehålla ditt naturliga rörelsemönster och dessutom förbättra det. Du kommer med andra ord att bli spänstigare och rörligare i din kropp och du kommer att märka det på många sätt både vid annan träning men även i din vardag.

Jag rekommenderar alla att testa denna yogaform, att använda den som komplement till andra träningsformer, även dynamisk yoga där man istället jobbar med att stärka/stretcha musklerna som i sin tur stabiliserar leder (yang-yoga).

Jag kommer att fördjupa mig i detta ämne här i bloggen inom kort, vi kommer att titta närmare på några positioner och analysera dess effekter och fördelar.

Så häng gärna med!

Vi hörs snart!

Kram

Roberta

Roberta Del Rosso
Roberta Del Rosso

Jag som driver Yogalivsstil heter Roberta. Min stora passion i livet är yoga! Jag har utövat yoga i många år och har varit licensierad via SAFE sen 2015 och innehar även ett 200-timmars Ashtanga Vinyasa certifikat som är godkänt av Yoga Alliance.

Inga kommentarer

Skriv en kommentar