fbpx
Upp

Testa “Bhastrika” – Eldandning

Roberta Del Rosso Yoga / Pranayama - andningsövning  / Testa “Bhastrika” – Eldandning

Testa “Bhastrika” – Eldandning

Hej!

Idag vill jag gärna prata om “Bhastrika” eller eldandning, på svenska.

Denna andningsteknik stärker nervsystemet, sägs rensa ut slaggprodukter, ger massor med energi och är även stärkande för immunförsvaret.

Tänk bara på att inte testa detta innan du ska gå och lägga dig. Man blir väldigt pigg efteråt!

Gör så här:

  • Sitt bekvämt, antingen på en stol alternativt på golvet med korslagda ben eller i lotus
  • Ta ett djupt andetag in
  • Håll andan
  • Låt hakan närma sig bröstet (Jalandhara Bandha – hals/struplås) – andas ut
  • Andas sen in och ut i rask takt med kraftiga andetag genom näsan (2-3 andetag per sekund) och låt magen röra sig rytmiskt i takt med andetagen. Detta är en runda.
  • Sen tar du ett djupt andetag in
  • Håll andan – hakan närmar sig bröstet – andas ut
  • Repetera som ovan så många gånger som du vill

Denna andningsteknik hjälper mig varje gång jag är trött, eller för att fördjupa en yogaposition. Varje runda för mig är ca. 50 andetag. Sen börjar jag om.

Sök gärna på “Bhastrika” på Youtube, där finner du videoinstruktioner och kan höra exakt hur det ska låta när man andas kraftigt in och ut genom näsan och pumpar med magen.

Tänk på att du måste ha lite tålamod, denna andningsteknik tar lite tid att bemästra men när du väl har gjort det så kommer du att vilja praktisera den ofta.

Lycka till med denna andningsövning!

Kram <3

Roberta

 

Roberta Del Rosso
Roberta Del Rosso

Jag som driver Yogalivsstil heter Roberta. Min stora passion i livet är yoga! Jag har utövat yoga i många år och har varit licensierad via SAFE sen 2015 och innehar även ett 200-timmars Ashtanga Vinyasa certifikat som är godkänt av Yoga Alliance.

Inga kommentarer

Skriv en kommentar