fbpx
Upp

Bli fokuserad: Nadi Shodana – växelvis andning

Roberta Del Rosso Yoga / Pranayama - andningsövning  / Bli fokuserad: Nadi Shodana – växelvis andning

Bli fokuserad: Nadi Shodana – växelvis andning

Hej!

Idag vill jag gärna tipsa om en andningsövning som lugnar ner nervsystemet och får dig att bli fokuserad och skarp.

Nadi Shodana – jag älskar denna andningsövning och jag gör den väldigt ofta, framförallt när jag är stressad och/eller behöver fokusera inför en presentation, till exempel.

Gör så här:

  • Sitt bekvämt på en stol (eller på golvet – med rak rygg)
  • Börja med att ta några djupa andetag, följ andetagen och grunda dig
  • Placera sen höger hands pekfinger och långfinger mellan dina ögonbryn, håll tummen ovanför höger näsborre och pekfingret över vänster
  • Andas in och håll sen för höger näsborre med tummen och andas ut genom vänster. Andas sen in genom vänster (samma näsborre som ut-andetaget)
  • Byt sedan näsborre och andas ut genom höger (håll för vänster).
  • Fortsätt så i några minuter eller tills du känner dig lugn

Sammanfattningsvis byter du näsborre varje gång du andas ut. Sen andas du ut och in från samma och byter sen igen.

Lycka till! Hoppas att du kan bli lugnare och mer fokuserad med mitt tips! 🙂

Kram

 

 

 

 

 

 

Roberta Del Rosso
Roberta Del Rosso

Jag som driver Yogalivsstil heter Roberta. Min stora passion i livet är yoga! Jag har utövat yoga i många år och har varit licensierad via SAFE sen 2015 och innehar även ett 200-timmars Ashtanga Vinyasa certifikat som är godkänt av Yoga Alliance.

Inga kommentarer

Skriv en kommentar